De laatste loodjes - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Marienne Hop - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Marienne Hop - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Blijf op de hoogte en volg Marienne

06 Juli 2014 | Kenia, Kitui

Aankomende week is het alweer mijn laatste week in Kitui. Aan de ene kant ben ik heel erg blij dat mijn stage hier er bijna opzit en ik eindelijk Edward weer kan zien, maar aan de andere kant ga ik alles toch ook wel heel erg missen. De gezelligheid en relaxedheid op het kantoor, werken met alleen maar Kenianen, echt wonen en leven in Afrika, elke dag lopen door een soort van sloppenwijk om naar je werk te gaan, de enige blanke zijn in het hele stadje (samen met de 2 andere meiden dan), stuk voor stuk unieke ervaringen!

Omdat wij hier te gast zijn hebben we ons heel erg geprobeerd aan te passen aan de Keniaanse cultuur en van deze cultuur te leren. Dit was soms moeilijk maar vaak juist ook heel erg grappig! Omdat wij als Nederlanders natuurlijk ook wel een beetje trots zijn op ons land en onze cultuur (vooral nu met het WK, die penalty’s pfff…) hebben we voor onze collega’s een Dutch party georganiseerd. Het leek ons heel leuk om onze collega’s wat meer te vertellen over Nederland en onze cultuur. Om dit voor elkaar te krijgen hadden we een soort van Ik hou van Holland achtige quiz gemaakt. Om een beetje competitie te krijgen hadden we de groep in 2 teams verdeeld, team Simba en team The Hague. Marloes, Karin en ik waren afwisselend jury of spelleider. De jury speelde een hele belangrijke rol, want als iemand vals speelde mochten zij een drop sentence uitdelen, oftewel, de valsspeler moest een dropje eten. We hadden verschillende rondes met onder meer meerkeuze vragen, het omschrijven van typische Nederlandse objecten zoals een kaasschaaf of een poffertjes pan en het doorgeven van het cadeautje dat ontploft (waarvan ze ook echt dachten dat het zou ontploffen:P) van Ik hou van Holland. Aan het eind hadden we een estafette opgezet waarbij alle stationnetjes typische Nederlandse spelletjes waren zoals koekhappen, aardappel lopen en spijkerpoepen. Het was echt een hilarische avond en alle collega’s vonden het super leuk!

Afgelopen week heb ik ook mijn laatste interview gehad. Om nog een goed beeld te krijgen van de context van het land op policy niveau en de cultuur heb ik nog 2 DEO (District Edcuation Official) en een religous leader geïnterviewd. Het was leuk om ook interviews te doen met een andere doelgroep dan de meiden. Het interview met de DEO was interessant aangezien we naar zo’n officieel overheidsgebouw moesten. Super grappig om dat ook weer eens een keer mee te maken! Het interview met de religous leader was weer super inspirerend aangezien hij het probleem heel erg erkende en een belangrijke rol zag voor de kerk in het doorbreken van de stilte rondom ‘gevoelige’ onderwerpen zoals menstruatie en seks. Ook vond hij dat de kerk een rol moet spelen in het vergroten van de kennis van ouders en jongeren. Zelf was hij hier ook al actief mee bezig, mooi om te zien hoe iemand op deze manier vooruitstrevend kan zijn en op deze manier zijn land wil verbeteren. Verder ben ik tussendoor heel veel bezig geweest met al mijn focus groepen uitwerken en heb ik een start gemaakt met het analyseren van mijn data. Aankomende week ga ik me vooral richten op het voorbereiden van de eindpresentatie van onze preliminary findings die ik volgende week maandag moet geven. Ik moet mijn bevinden tot nu toe niet alleen presenteren aan het Amref kantoor maar we hebben ook de DEO’s, head teachers en de religous leaders die we geïnterviewd hebben uitgenodigd. Spannend dus, maar ik leef er wel heel erg naar toe laangezien dit het laatste is wat in Kitui ga doen. Daarna ga ik naar Nairobi en begint mijn toerist zijn bijna. Ik kan echt niet wachten tot deze vakantie en het zien van Edward, ik ben de dagen aan het aftellen, nog 12 te gaan!!!

Liefs Marienne

  • 06 Juli 2014 - 19:57

    Schoonmama:

    Lieve Mariënne
    Fijn dat je nu alles kan afronden en dan klaar bent! Edward telt net zo hard!
    Wij hopen dat jullie samen een hele fijne tijd hebben! Doe voorzichtig geniet ervan !
    God zij jullie nabij!
    Liefs van ons.

  • 06 Juli 2014 - 21:04

    Esther:

    Lieve Mar,
    Wat heerlijk om je ervaringen te lezen en wat ontzettend gaaf al die indrukken die je mee maakt!
    Ook erg leuk om de foto's te zien van je Nederlandse avond. Lijkt me ontzettend leuk om mee te maken voor je collega's. Die gekke Nederlanders;)
    Nog even aftellen tot je mannetje er is en dan door met het volgende avontuur. Heerlijk vooruitzicht!!
    Dikke kus!

  • 06 Juli 2014 - 22:52

    Alfred En Jannie:

    Grappig om een Hollands spelletje in Kenia te introduceren.
    En dat ook Kenianen hier dubbel om liggen.
    Misschien lachen ze thuis nog veel harder om al deze waanzinnige typisch Hollandse spellen.
    Succes bij de laatste loodjes, het zal moeilijk zijn om los te laten.
    Maar je hebt een leuk vooruitzicht. Ga volop genieten van je vakantie samen met Edward!

  • 07 Juli 2014 - 08:47

    Eva:

    Heee Mari!
    Leuk stukje! Heb je ook nog de polonaise en de stoelendans gedaan? ;) Ben benieuwd naar je onderzoeksresultaten, geef je in Utrecht ook een presentatie? :)
    Veel plezier met toeristje spelen samen met Edward !
    Liefs Eva

  • 07 Juli 2014 - 13:40

    Carola:

    Wat leuk honey!! Jessica vertelde al even over je Helemaal Holland spel. Kijken jullie wel gewoon voetbal de hele tijd? Wat een spanning hea.. jeetje! Wel blij dat we nu weer een rondje verder zijn. Super leuk dat Ed ook bijna komt. Succes nog met de laatste dingetjes en stiekem verlang ik ook om je weer te zien hoor :D. Dikke knuffel

  • 10 Juli 2014 - 17:39

    Rachel:

    Hoi lieverd,

    Wat schrijf je nog een leuk verhaal, geweldig dat jullie naast studie en onderzoek ook nog zoveel leuke dingen doen en organiseren, echt heel gaaf dat Nederlandse spel.
    Heerlijk dat Edward bijna komt, want hoe korter het nog duur hoe meer je hem gaat misschien! Wij moeten nog dik een maand op je wachten, daar kijk ik ook naar uit!!!

    Succes met de laatste loodjes ;)

    Geniet van de laatste momenten en ervaringen.

    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marienne

Actief sinds 19 April 2014
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 7176

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Kenia

Landen bezocht: