Avonturen in Nairobi - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marienne Hop - WaarBenJij.nu Avonturen in Nairobi - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marienne Hop - WaarBenJij.nu

Avonturen in Nairobi

Blijf op de hoogte en volg Marienne

22 April 2014 | Kenia, Nairobi

Donderdag op vrijdagnacht ben ik aangekomen in Nairobi, morgen vertrek ik als het goed is (vertel ik zo meer over) naar Kitui. In de tijd die ik in Nairobi heb doorgebracht heb ik voor mijn gevoel al veel aspecten van de Keniaanse cultuur meegemaakt; wildlife, lieve en hartelijke mensen, zwendel, verkopers en Afrikaanse mini winkeltjes, bureaucratie, onveiligheid en Afrikaans eten. Hieronder zal ik hier wat meer over vertellen.

Op goede vrijdag ben ik dus aangekomen. Omdat ze hier net als in Nederland ook een 'paasvakantie' hebben was het AMREF kantoor tot en met maandag dicht. Ik zat dus met Karin en Marloes in het hotel en we moesten onszelf maar vermaken. Omdat we niet zo veel zin hadden om 4 dagen in ons hotel te gaan zitten besloten we vrijdag de buurt maar een beetje te verkennen en naar de dichtstbijzijnde Nakumat (een soort winkelcentrum Overvecht Afrikaanse stijl) te lopen om wat lekkers en water te kopen. In alle winkels waar je naar binnen wil, worden je tassen uitgebreid gecheckt en er word ook gescand of je metaal? bij je hebt. Het lijkt alsof de bomaanslag op Westgate nog heel vers in het geheugen zit. Het lopen naar de Nakumat is echt een avontuur, de wegen zijn hier namelijk superdruk en aangezien we niet zo snel een zebrapad konden vinden werd het maar net als de andere Kenianen heel snel overstekken. Mocht je denken dat je dit in NL ook wel eens doet dan heb je het mis want dit was een soort 3baans snelweg, gekkenhuis dus :P. Verder valt het nogal op hoe wit je eigenlijk bent als je hier op de straat loopt aangezien je de enige blanke bent. Alle straten zijn ook best wel schmutzig, dus je moet ook een beetje uitkijken waar je loopt. Verder is het wel een beetje wennen maar ik heb me niet onveilig gevoeld op straat en iedereen is heel aardig en totaal niet opdringerig!

Om de andere dagen van de paasvakantie door te komen heb ik samen met Marloes en Karin natuurlijk wel wat leuke dingen gedaan. Als eerst zijn we zaterdag naar het Nairobi Wildpark geweest. Dit was heel leuk! Helaas alleen de buffel (het saaiste dier) van de big 5 gespot. Gelukkig heb ik nog tijd zat om de andere 4 te spotten. Wel heb ik heel veel giraffen, zebra's, vechtende struisvogels, heel veel hertachtige dieren die ik niet uit elkaar kan houden, een krokodil en een nijlpaard gezien. Verder was het heerlijk om wat frisse lucht te hebben in het wildpark aangezien ze in Nairobi nog niet echt van roetfilters gehoord hebben. Verder zijn we zondag met pasen naar een super leuke swingende Afrikaanse kerk geweest. Dit was vlakbij ons hotel dus we zijn daar naartoe gaan lopen. Op weg naar de kerk heb ik mijn ogen uitgekeken naar wat voor winkeltjes er allemaal langs de weg zijn. Ik heb onder andere kraampjes gezien die fruit, levende kippen en hanen, chips, houtskool, frisdrank, mais, kleren, schoenen en tasjes verkopen. Verder zit er een soort kapsalon langs de weg een plek waar ze meubels maken en verkopen die ook weer langs de weg opgesteld staan. Heel kleurrijk dus. Gisteren zijn we als uitje naar het Kenya national museum geweest. Dit was ook heel leuk en gaf me een goed beeld van de verschillende stammen en de geschiedenis van Kenia.

Wat je wel erg merkt in Kenia is dat mensen je als blank persoon wel als heel rijk zien. Vooral taxi's proberen ons nogal op te lichten. Het regelen van een eerlijke prijs voor een tripje naar het museum of het wildpark is een hele opgave. We hebben dan ook al een paar keer flink teveel betaald maar goed we hebben nu wel het idee dat we de prijzen een beetje doorhebben. Van je fouten leer je moet ik maar denken.

Vandaag heb ik de eerste dag bij het kantoor van AMREF gehad. Dit was echt super en we werden heel hartelijk met een dikke knuffel van ons contactpersoon ontvangen. We hebben heel veel aardige, behulpzame en interessante mensen ontmoet, waar we weer interessante gesprekken mee hadden. Dat was dus helemaal super. Gelukkig ga ik als het goed is morgen verder naar Kitui waar ik mijn onderzoek zal doen en tot ongeveer half juli zal wonen. Daar heb ik wel zin in omdat ik dat drukke en vieze toch wel een beetje zat aan het worden ben. Ik Nederland hou ik echt van de stad, maar dit is toch wel andere koek. Ik zeg expres, als het goed is, omdat ik morgen eerst mijn internship pass nog rond moet krijgen. Wat een bureaucratisch gedoe om dat ding te krijgen. In NL bij de ambassade van Kenia kregen we te horen dat we die bij de grens moesten kopen. Bij de grens bleek dat we dit toch bij het immigratie kantoor moesten doen. Eenmaal aangekomen bij het immigratie kantoor was het daar zo mega druk, niet normaal. Ik stond naast 3 militairen met van die grote geweren en ik moest toch wel even slikken hoor. Maar goed gelukkig was onze rij kort en we dachten dat we het snel konden regelen. Dit bleek dus jammer genoeg niet zo te zijn aangezien we nog een formulier moesten invullen. Natuurlijk lag dat formulier niet daar maar die moest je zelf uitprinten, terug naar het kantoor van AMREF dus weer. Uiteindelijk met ingevuld formulier weer terug naar het immigratie kantoor bleek dat we iets niet compleet hadden ingevuld en een stempel miste op de tweede pagina. Morgenvroeg gaan we weer langs en hopelijk kunnen we het dan afronden en eindelijk die pas krijgen. Om vervolgens door te gaan naar Kitui, want ik heb nu wel zin om mijn spulletjes eindelijk allemaal uit te pakken en lekker mijn eigen plekje te maken!

Ik moet nog even kijken of ik in Kitui internet heb dus ik weet niet wanneer ik mijn volgende verhaal (want dat is het ondertussen toch wel echt geworden) zal plaatsen. Als jullie willen weten of het gelukt is met mijn internship pas moeten jullie het maar vragen aan Edward of papa of mama. Of zie het als een leuke cliffhanger dat kan natuurlijk ook ;)

Heel veel liefde en knuffels aan iedereen (mocht je dat willen).
Xx

  • 22 April 2014 - 18:35

    Job:

    Klinkt als een hele mooie ontdekking!!
    Geniet van alles!

  • 22 April 2014 - 18:58

    Janine:

    De kip was in ieder geval vers langs de weg! ;) Leuk verhaal mari. Heeeel veel succes morgen met het krijgen van je pas! Komt vast goed. xxxxx

  • 22 April 2014 - 19:56

    Esther:

    Super om je verhalen zo te lezen! Hoop dat het allemaal lukt en kijk alweer uit naar je volgende verhaal! Dikke kus

  • 22 April 2014 - 22:59

    Carola:

    Schattie, wat gaaf en spannend allemaal. Al die papieren en stempels is ook typisch Afrikaans. Lijkt net of ik men zus zo hoor ;-). Hihi ben trots op je sweety! You go girl

  • 22 April 2014 - 23:46

    Jannie En Alfred:

    Wat heb je al veel beleefd. Wat is het toch een andere wereld dan wat wij gewend zijn.
    Wel lekker dat jullie een paar dagen voor jezelf hadden en wat konden zien van deze stad.
    Fijn dat jullie prettige mensen ontmoet hebben bij Amref, die heb je wel nodig, heel veel succes!!!

  • 23 April 2014 - 00:17

    Dinette:

    Superleuk om mee te kunnen lezen!! We gaan je zeker volgen.
    Hoop dat t morgen allemaal goed komt en je je kunt gaan settelen. Succes en geniet!
    liefs van ons viertjes

  • 23 April 2014 - 19:19

    Schoonmama:

    We leven met je mee! Geniet van alles wat je ziet en beleeft en wees voorzichtig !
    Liefs van ons.

  • 23 April 2014 - 21:05

    Tineke:

    Mari wat een heerlijk verhaal, zo leuk om je avonturen te kunnen lezen!
    Hoop dat het gelukt is met de pas én dat je in Kitui ook internet hebt voor meer updates :-)
    Geniet! xxx

  • 23 April 2014 - 22:05

    Rachel:

    Lief, slank en wit Afrikaantje,
    Heel leuk om jou verhalen te lezen, als ik dit lees wil ik meteen zeggen "Snel afspreken om al je verhalen te horen"... Gelukkig kunnen we je zo beetje volgen! Hoop dat je nu in Kitui bent en dat je Wifi hebt, waar je alles beetje kan blijven volgen in onze app ;)

    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marienne

Actief sinds 19 April 2014
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 7207

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Kenia

Landen bezocht: