Kenia vs. Nl - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Marienne Hop - WaarBenJij.nu Kenia vs. Nl - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Marienne Hop - WaarBenJij.nu

Kenia vs. Nl

Blijf op de hoogte en volg Marienne

21 Juni 2014 | Kenia, Kitui

Naarmate ik hier langer ben merk ik dat er heel veel culturele verschillen tussen Kenia en Nederland zijn. Wij vinden het super leuk om dit een beetje af te tasten en de Kenianen ook een beetje kennis te laten maken met de Nederlandse cultuur.

Zo proberen we ze een beetje kennis te laten maken met het Nederlandse eten. Zoals ik in mijn blog over het eten al zei zijn Kenianen enorme vleeseters. Vaak is een maaltijd zonder vlees geen maaltijd. Verder kunnen ze niet zonder Ugali. Dit is het meest simpele bijgerecht ooit. Je kookt namelijk water, gooit er maïsmeel bij, roert het en je hebt een soort maispuree achtig iets. Alles wat Kenianen lekker vinden noemen ze sweet. Aan het begin dachten wij nog huh sweet, maar vind je het wel lekker? Maar blijkbaar staat sweet dus gelijk aan lekker, kip is namelijk ook heel sweet hier. Na hier een paar weken te zijn geweest leek het ons tijd om de Kenianen langzaam kennis te laten maken met wat Nederlandse producten. Als eerst de stroopwafels. Deze werden zeker goedgekeurd door de Kenianen en werden bestempeld als very sweet. Eigenlijk kunnen we zeggen dat de Kenianen op kantoor een beetje verslaafd zijn aan de stroopwafels want we krijgen dagelijks verzoeken wanneer we de ‘Dutch cookies’ weer eens meenemen. Het tweede experiment kwam toen ik vorige week een pakketje van mama ontving. Daarin zaten namelijk salmiak ballen. Toen ik ze uitdeelde op kantoor was de eerste reactie: ‘huh what is it?’ ‘These are Dutch sweets’, zei ik. Waarschijnlijk hadden ze de stroopwafels in hun hoofd en gingen ze dus vol voor de salmiakballen. De eerste reacties waren goed, ze vonden ze sweet. Maar zoals jullie waarschijnlijk wel weten zit er eerst een zoet laagje omheen en begint dan het salmiak gedeelte. Na een paar minuten begonnen dan ook de eerste gezichten te betrekken en hadden Karin, Marloes en ik de grootste lol. Echt hilarisch om die gezichten te zien! ‘It changes’ en ‘What is this?!’ Waren de reacties. Hilarisch! Afgelopen week was Karin jarig en ze had in een pakketje van thuis een kwarktaart en tompoezen pakket gekregen. We hadden de mensen op kantoor al lekker gemaakt met het feit dat we een Dutch cake mee zouden nemen. Dus op Karins grote dag keek iedereen uit naar de taart. Na de taart en tompoezen uitgedeeld te hebben proefde ze eerst de kwarktaart. Bijzonder hoe lang mensen met een klein stukje kwarktaart kunnen doen. Deze was dus niet zo sweet. Dat hadden Karin, Marloes en ik niet verwacht! De kwarktaart kwam dus niet door de sweetness test. Daarna de tompoezen. De eerste reactie was: ‘huh what is this, patatoe?’ Een van onze collega’s dacht dat de pudding, aardappel was:P Na het proeven verschilde de reacties. Dus de tompoezen zijn net door de sweetness test gekomen.

Nederlanders staan bekend als directe mensen, Kenianen staan bekend als minder direct. Gek genoeg zitten er wel een paar Kenianen tussen die wel direct zijn, en als ze direct zijn hier dan zijn ze ook heel direct, dit levert vaak grappige situaties op. Zo vraagt de secretaresse (ook een echte Dutch cookie verslaafde) ongeveer elke dag aan mij of ik mijn haar wel gekamd heb vandaag… Karin en Marloes hebben best stijl haar, en ik heb hier best wel eens slag in mijn haar. Blijkbaar denkt ze dus dat het komt omdat ik mijn haar niet kam voordat ik naar kantoor ga. Gisteren was het zelfs nog directer, ik had namelijk een knot in met een haarband. Zegt ze tegen me: ‘mmmm je did not camb your hair today! You just went to bed like that yesterday and then came to the office this morning.’ Een ander gevalletje van Keniaanse directheid overkwam ons toen onze appartement eigenaar even kwam buurten nadat hij een aantal weken in Nairobi was geweest. Het eerste wat hij zei tegen Karin was: ‘Oh you are so fat. You really became very fat.’ Okey… Wij moesten natuurlijk wel een beetje lachen, want we dachten dat hij een grapje maakte, maar bleek dus niet het geval te zijn. Toen vroegen we: ‘is that a good thing?’ Want we dachten, het is een Afrikaanse man die van volle vrouwen houd. Zei hij: ‘No, your husband will not like it.’ Heel vreemd aangezien Karin helemaal niet aangekomen is. Maar goed, het grappige is dat je het wel van ze kan hebben omdat de Kenianen voor de rest heel aardig zijn en ze dit soort dingen altijd met een glimlach op hun gezicht zeggen.

Een andere Keniaanse eigenaardigheid die ik wel kan waarderen is het wassen op je verjaardag. Kenianen hebben als traditie dat wanneer iemand jarig is je diegenen mag ‘wassen’. Dit betekend dus eigenlijk gewoon een emmer koud water over de jarige zijn hoofd gooien. Zoals ik al zei was Karin van de week jarig en we hebben daarom maar het Nederlandse zingen gecombineerd met het Keniaanse wassen. Eerst mocht ze in het kantoor op een stoel staan en hebben we met het hele kantoor liedjes voor haar gezongen. Ondertussen hadden we emmers koud water klaargezet achter ons. En na het zingen kreeg ze dan ook een volle emmer met koud water over haar hoofd heen. Het hele kantoor stond blank, maar het was echt super grappig!

Liefs Marienne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marienne

Actief sinds 19 April 2014
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 7195

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Kenia

Landen bezocht: