Kennismaking met Kitui - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Marienne Hop - WaarBenJij.nu Kennismaking met Kitui - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Marienne Hop - WaarBenJij.nu

Kennismaking met Kitui

Blijf op de hoogte en volg Marienne

26 April 2014 | Kenia, Kitui

Djambo Djambo,

Dit berichtje komt redelijk snel op de vorige, maar dat komt omdat er zoveel veranderingen zijn die ik graag met jullie wil delen.

Het visum is geregeld!!!! Heel fijn, en we konden dus met een gerust hart naar Kitui vertrekken. Samen met Douglas, de chauffeur van AMREF die gestationeerd is in Kitui reden we richting Kitui. Ik was heel benieuwd wat ik daar zou aantreffen. Iedereen in Nairobi zei namelijk als we vroegen naar Kitui: Oh… that is a very dry place. Er was zelfs iemand die zei, I don’t know if they have trees over there… Het rijden naar Kitui vond ik echt heel leuk, ik heb ik echt mijn ogen uitgekeken. Er was zoveel te zien langs de weg en de natuur was ook heel mooi. Alles is hier zo groen en er zijn ook heel veel bloemen, echt super mooi dus en dat droge valt ook heel erg mee! Misschen komt dat ook omdat het nog regenseizoen is. Afwachten dus hoe het is als het regenseizoen afgelopen is. Ondertussen maakte we ook nog een tussenstop bij de Maanzoni lodge, waar we George ontmoette. Met hem hadden we in NL al contact gehad via Skype dus het was leuk om hem te ontmoeten. Met George hadden we nog een interessant gesprek over ons onderzoek. Hij benadrukte dat hij wel heel graag wilde dat we onze resultaten toch ook echt gaan publiceren. Hoge druk dus. Na een lange reis kwamen we redelijk vermoeid in Kitui aan waar bleek dat we gelijk doorgingen naar het Kitui office. Daar aangekomen ontmoette we onze begeleider Denge. Hij was echt totaal anders dan we ons hadden voorgesteld. Na een inleidend praatje zag hij geloof ik ook wel dat er niet zoveel uit ons zou komen dus gingen we naar ons hotel. Dit was toch wel echt iets anders dan in Nairobi. Het hotel, net als het dorpje was toch wel redelijk armoedig. Ik kreeg toch wel een soort shock en besefte me ineens dat ik hier 2,5 maand zou moeten blijven. Even bijkomen bij het eten was wel fijn. Daarna lekker douchen, helaas voor ons kwam er geen water uit de kraan… Uiteindelijk bleek dat er nog een grote pomp opengezet moest worden. Daarna kwamen er wel 5 druppels uit de kraan. Toen ik de douche iets warmer wilde zetten kreeg ik ook nog eens een elektrische shock. Ik was er gelijk klaar mee en heb me toen gedoucht met flesjes water uit de kraan, een echte Afrikaanse douche.

De volgende dag was de eerste echte dag op het kantoor. Na een voorstel rondje kregen we duidelijke informatie over wat AMREF in Kitui doet. Heel interessant dus. In de middag gingen we ons potentiele appartement samen met Denge bekijken, Van de buitenkant wist ik niet wat ik er van moest verwachten aangezien de bovenste appartementen nog ‘under construction’ waren. Binnengekomen is ons potentiele appartement kon ik mijn ogen niet geloven. Het was echt heel mooi en ruim (foto’s volgen nog). Helaas konden we er nog niet gelijk in omdat de laatste dingen nog afgewerkt moesten worden. Waarschijnlijk kunnen we er woensdag in. Die avond was ik weer helemaal blij, echt bizar hoe snel je hier van helemaal down naar helemaal blij kan gaan.

Verder ben ik nu druk bezig met het voorbereiden van mijn focus groepen. Voor volgende week hebben we een heel programma gekregen waarin we ook twee keer projecten gaan bezoeken:) Heb ik echt heel veel zin in! Kinderen hebben op dit moment vakantie, vanaf 5 mei gaan de scholen weer open dus dan ga ik echt starten met mijn onderzoek.

Verder zijn we hier echt de enige blanke. We worden dus nog wel eens na geroepen met mzungu (wat blanke betekend). Ook hoorde we op een gegeven moment een groep vrouwen keihard lachen, bleek dat ze gewoon om ons aan het lachen waren… Ook is er gevraagd of we misschien albinos zijn. We zijn dus een hele verschijning hier. Maar je kan het ze totaal niet kwalijk nemen want ik merkte net dat ik zelf ook aan het ‘oh kijk een blanke virus’ lijd. Marloes en ik gingen net namelijk lunchen en toen zagen we twee blanke jongens, betrapte we onszelf erop dat we ook stil gingen staan om te kijken en vervolgens te zeggen oh kijk daar heb je nog twee blanke…

Helaas is het internet in dit hotel niet zo goed maar iig hebben ze nog wifi. Vanaf woensdag (als we in ons eigen appartement zitten) hebben we geen wifi meer maar een soort van dongel. Helaas is internet wel heel duur dus waarschijnlijk zal ik wat minder posten.

Liefs Marienne

  • 26 April 2014 - 15:03

    Marienne Hop:

    Even een kleine toelichting bij de foto's. Die foto waar we met zijn 6'en op staan is nog een foto in Nairobi met het personeel van het AMREF hoofdkantoor.

    De foto met het bord en het kleine huisje dat is het AMREF Kitui kantoor waar ik dus werk. Het kleine huisje is een latrine waar ik al op geplast heb aangezien we problemen hadden met het water bij het Kitui office. Dat zijn dus ook de latrines waar serieus request afgelopen kerst geld voor inzamelde. AMREF houd zich ook onder andere bezig met het bouwen van deze latrines in dorpjes.

    De laatste foto is een foto uit een jaarverslag van AMREF. Op de foto zie je mijn begeleider Denge. Ik hoop dat jullie kunnen lezen wat er verder staat, dit is namelijk heel interessant. Er staat namelijk beschreven wat het AMREF Kitui kantoor allemaal doet, dit zijn dus ook de projecten die ik ga bezoeken!

  • 26 April 2014 - 15:34

    Je Vader En Moeder:

    Hoi Mar,

    Superleuk verhaal weer. Mooi dat je een goed appartement krijgt waar je je eigen plekje hebt

  • 26 April 2014 - 15:53

    Schoonmama:

    Lieve Mariënne
    Leuk hoor om zo je belevenissen mee te lezen!
    Nu begin je echt het gevoel te krijgen dat je aan de slag moet!! Spannend hoe het allemaal verlopen zal!
    Groetjes van ons.

  • 27 April 2014 - 10:50

    Esther:

    Wat leuk om je verhaal te lezen mar!Ben ook erg benieuwd hoe je appartement er uit ziet.
    Wat een rollercoaster aan emoties zeg, maar dat zorgt er natuurlijk ook voor dat het onvergetelijk wordt hihi

    Dikke kus en ben echt super benieuwd naar hoe het met je onderzoek zal gaan x)

    Liefs

  • 27 April 2014 - 10:57

    Karima:

    De start lijkt wel net zo hobbelig als de wegen, maar uiteindelijk kom je toch bij het doel...het onderzoek. Hoop voor je dat het appartement snel klaar is zodat je je kunt gaan settelen. Succes en keep on writing. Is leuk om te lezen :-)

    Groetjes van Arnoud en mij

  • 27 April 2014 - 12:32

    Marlotte:

    Leuk stukje Mar! Gelukkig heb je straks een beter plekje, hopelijk met (warm;)) water uit de douche!! Heel veel succes met alle voorbereidingen voor je onderzoek en straks met de start, kijk uit naar je volgende stukje en we misten je gister op de eerste koningsdag wel hoor! Maar gelukkig ben je daar iets heel vets aan het doen:)

    Xxxx

  • 27 April 2014 - 15:24

    Wim Smit:

    He Marienne,

    Spannend om over je belevenissen en het fantastische werk wat je gaat doen te lezen.
    Na je ervaringen op Low lands overleef je zo'n hotelkamer ook wel ;))
    Straks je eigen appartement, geniet van de dingen die je doet.
    XX
    Ome Wim

  • 27 April 2014 - 20:54

    Wilda Van Den Bos:

    Hoi Marienne, kreeg je site door van je moeder, leuk om te lezen hoe het met je gaat in Kenia
    Heel veel succes in Kenia, een hele belevenis en ervaring.

  • 27 April 2014 - 22:27

    Agnes Van Den Bos:

    Hoi Mariënne,
    Wat een verhaal, leuk om te lezen en je te volgen. Wat een donkere mensen, ik kan snappen dat jullie opvallen, bij hun zijn jullie idd net albino's.
    Het is wel een cultuurschok of niet?
    Voor ons heel normaal een warme douche, maar daar is dat een ander verhaal. Wel fijn dat je woensdag je eigen plekje krijgt en dat je weet dat het er goed uitziet.
    Heel veel succes met de voorbereidingen van je onderzoek, vanaf 5 mei gaan de kinderen naar school en ga je met je onderzoek aan de slag, super meid, ontzettend knap van je.
    We blijven je volgen, tot mails, groet van Frank en Agnes.

  • 28 April 2014 - 16:42

    Tineke:

    Zo leuk om te lezen weer! Ik heb een hele
    voorstelling bij je leventje nu daar. Hopelijk snel in je eigen appartement!

    Liefs xxxx

  • 28 April 2014 - 17:20

    Carola De Vries:

    Aahh wat een fantastisch verhaal weer. Heerlijk om te lezen! Ben blij dat je weer happy de peppy bent hoor... Tja, het is ook allemaal niet zo als thuis natuurlijk.
    Fijn dat je appartementje mooi wordt en dat je tenminste kan uitkijken naar een leuk thuisadresje. Ben wel blij dat ik daar niet zit hoor! Mijn haar uitwassen met flessen??? Dat kan nooit!! hahah
    Super gaaf allemaal vriendinnetje. Hoe gaat het allemaal met het missen? Al erg heimweer naar je lieve vent?

  • 29 April 2014 - 21:23

    Anita En Ruud:

    Lieve Marienne, eindelijk hoor je iets van ons. Wat ontzettend spannen en bijzonder allemaal. Leuk om te lezen hoe het er allemaal aan toegaat in Afrika. Zo anders als bij ons. Erg leuk om te lezen en ik vind dat je erg leuk schrijft. Geniet ervan en uitgebreid douchen komt vanEkf wel weer. Ha,ha. Dikke knuffels van alle groepjes.

  • 10 Mei 2014 - 20:29

    Eunice Gough:

    Hiya, Ik ben een collega van je moeder en door haar heeft het adres van je blog gekregen. Ik moet over die reactie van Nairobi mensen op Kitui reageren. Toen wij eerst hier in Nederland kwamen woonden wij in Leutingwolde (vlak bij Roden) Toen wij naar Putten verhuist ging mijn man een fiets kopen. "Waar komen jullie vandaan" "Oorspronkelijk vanuit Engeland maar de afgelopen negen maanden in Roden" "Leuk dat je nu hier wonen want het is zo plat in de noorden" :o)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marienne

Actief sinds 19 April 2014
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 7194

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Kenia

Landen bezocht: