Foodie!!! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Marienne Hop - WaarBenJij.nu Foodie!!! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Marienne Hop - WaarBenJij.nu

Foodie!!!

Blijf op de hoogte en volg Marienne

26 Mei 2014 | Kenia, Kitui

Zoals de meeste mensen wel weten ben ik een beetje een foodie. Ik hou heel erg van lekker eten en drinken. Lekker veel verschillende nieuwe recepten uit proberen, koffietjes maken en drinken met Edward of nieuwe restaurantjes uit proberen, heerlijk! Daarnaast ben ik ook wel een beetje een gezondheidsfreak en ik vind het elke keer weer een uitdaging om zo lekker (met alleen maar gezonde ingrediënten) te koken dat mensen denken dat het wel ongezond moet zijn.

Omdat ik een beetje een foodie ben, ben ik van tevoren gaan zoeken waar de Keniaanse keuken bekend om stond. Ik kwam een beetje bedrogen uit toen bleek dat Kenia niet echt een eigen keuken had. Ik was dus wel een beetje bang dat ik hier alleen maar kip met rijst zou eten. Gelukkig bleek dit heel erg mee te vallen. In de supermarkt kan je redelijk wat groente kopen, maar de meeste groente kopen we op straat bij van die kleine typische Afrikaanse kraampjes langs de kant van de weg. Hier kopen we ook ons fruit en dat is geweldig want voor 20 cent heb je een mango of avocado, voor 40 cent een papaja en voor 80 cent een ananas. Verder hebben hier dus heel veel mensen hun eigen sjamba (boerderij/tuin) waar ze groente in verbouwen. Toen Karin dus aan het begin van de week terug kwam van een community stay had ze een hele zak met zelf verbouwde groente bij zich. Dit resulteerde in een voorraad met onder andere een megapompoen, heel veel boontjes, 16(!!!) avocado’s, limoenen en minipoempoentjes. Hoe lekker!

In het appartement kook ik meestal omdat ik dit heel leuk vind. De andere meiden vinden het prima en zijn tot nu toe heel erg tevreden met mijn kookkunsten hihi. De Kenianen schijnen te denken dat Mzungu’s niet kunnen koken. Een collega van Amref dacht zelfs dat wij thuis hulpjes hebben die voor ons koken en de was doen. Toen we dus vertelde tegen verschillende mensen dat wij zelf koken in ons appartement waren ze enorm verbaasd. Omdat de variëteit aan groente niet heel groot is en we als enige kookfaciliteit 2 gaspitten hebben is het soms lastig om veel verschillend recepten te maken. Maar ik doe mijn best en we hebben tot nu toe onder andere: pompoenstoof met linzen, groentecurry, salades, pindasoep, zoete aardappel patatjes, bonenstoof en vegan chocolademousse gegeten. In ons appartementje koken we dus vooral veel groente (jeeeej). De reden dat we niet veel vlees eten is omdat ik kook :P. Maar vooral ook omdat je, je je dier langs de kant van de weg moet kopen en daarna zelf moet slachten. Ze verkopen dus geen vlees in de supermarkt. Als wij vertellen dat ze bij ons een dier in stukjes, in plastic bakjes, in de koeling van de supermarkt verkopen zijn ze nogal verbaasd.

Kenianen zijn wel enorme vlees eters. Ze hebben soms het gevoel dat wanneer er geen vlees in de maaltijd zit dat ze niet gegeten hebben. Onze begeleider vertelde dat Kenianen ongeveer een halve kilo tot een kilo vlees per maaltijd eten. WOW. Toen wij vertelde dat we ongeveer 300 gram met zijn tweeën eten zei de eigenaar van het appartement: “But that is one swallow?!”. Verder stelde onze begeleider voor om als we klaar zijn dit te vieren door een geit te slachten en die dan met zijn allen op te eten. Wat een feest…

Af en toe gaan we nog wel eens uit eten, dit is ook heel lekker, goedkoop en een groot avontuur. Het hangt er een beetje vanaf wat je wil eten maar hier in Kitui heb je voor tussen de 4 en 8 euro heb je een hele maaltijd inclusief drinken als je ergens gaat eten. Voor een lunch ben je iets minder kwijt maar (ik denk zo’n 2 a 3 euro) in verhouding best duur maar dit komt omdat de Kenianen s’middags ook gewoon een hele warme maaltijd eten. Als je een drankje besteld bij een restaurant vragen ze eerst of je het warm of cold wil. De eerste keer toen ik een tonic bestelde en ze dit vroegen snapte ik er niks van, bestaat er ook warme tonic en warmen ze dat dan op? Blijkt dus dat ze bedoelen of je het gekoeld wil of niet. Het is hier dus heel normaal om een lauw biertje te drinken… Lekker hoor…

Ik ben hier nog nooit ziek geweest van het eten (even afkloppen!). Maar dit lijkt te komen doordat de Kenianen echt super hygiënisch zijn. Bij alle restaurantjes staan een soort emmers met zeep waar je je handen kan wassen. Bij sommige restaurantje komen ze zelfs met een kan met water een teiltje en zeep bij je tafel zodat je daar je handen kan wassen. Handen wassen voor en na het eten is ook wel nodig want veel gerechten worden hier met de handen gegeten. Van de week was ik eten bij een stel die we kennen van de kerk en die zeiden zelfs, ja het bestek ligt er voor de sier.

Ik heb al heel veel Keniaanse gerechten gegeten en ze zijn allemaal even lekker! Mijn favoriete Keniaanse gerechten zijn githeri (mais met groene boontjes), chapati (soort pannenkoeken) en ndengu (soort linzensoepje). Het leukste restaurantje waar ik tot nu toe geweest ben, was ook gelijk het restaurant waarvan ik nooit verwacht had dat ik er zou komen. Dit was namelijk een restaurantje langs de kant van de weg die er van de voorkant uitzag als een klein winkeltje met een golfplaten dak. We kwamen hier doordat we bij een van de chauffeuren aandrongen dat we graag een Afrikaanse ervaring wilde met eten. Na binnen te zijn gelopen onder het golfplaten dakje door bleek dat er een hele groene oase met allerlei plastice stoeltjes en tafeltjes achter was. Het leek een beetje alsof we in de jungle waren. Er waren 3 gerechten waar we uit konden kiezen: beef fry, chicken fry of fish fry. Oh en de vis was er niet meer. We gingen dus maar voor de chicken fry, met als bijgerecht natuurlijk Ugali (het nationale bijgerecht) en some greens. Was heel lekker, ondanks dat de kip hier toch een beetje taai’ig is en ze de botjes er allemaal in laten zitten. De hele ervaring was echt super!

Al met al valt het eten me hier echt heel erg mee. Al verheug ik me er nu alweer op om lekker weer mijn goji bessen, groene smoothies, lekkere zelfgemaakte pesto, noten, vegan cheesecake en alle recepten uit Ottolenghi’s kookboek Jeruzalem te eten!

Liefs Marienne

  • 26 Mei 2014 - 19:25

    Wilda Van Den Bos:

    Wat een leuk etensverhaal,blijft bijzonder om je verslag te lezen ,er leuk. Blijf genieten van deze reis en avontuur wat jullie leren en meemaken. Groetjes van ons hier uit bunschoten

  • 26 Mei 2014 - 19:43

    Marienne Hop:

    Even een toelichting op de foto's :)
    De eerste twee foto's zijn foto's van de kraampjes waar we onze groente kopen.
    Daarna ik met een 'heerlijk' Keniaans wijntje uit pak in een plastic bekertje. Daarna onze echt natural honey inclusief bij erin.
    Vervolgens de gerechtjes die ik beschrijf, fried tilapia, chapati met curry en githeri.
    Daarna het leuke restaurantje waar het vlees in een glazen kastje hangt en daarna op je bord verschijnt.

  • 26 Mei 2014 - 20:07

    Evelyne:

    Hoi Marienne,
    Super om je verslagen te lezen en dat je je alles heel eigen maakt!

  • 26 Mei 2014 - 20:21

    Tirza:

    Hey Mar,

    Erg leuk stukje weer om te lezen!
    Dat je een echte foodie bent wist ik natuurlijk al.. Ik mis onze eetdates echt als ik dit allemaal lees!!
    Geniet lekker van alle indrukken daar, en als je thuis bent...
    Dan gaan we een geit slachten om het te vieren ;-).

    Dikke kus voor jou!

  • 26 Mei 2014 - 20:29

    Mirjam:

    Super leuk om al je verhaaltjes te lezen!
    Heel veel plezier nog

    Dikke kus

  • 26 Mei 2014 - 21:11

    Schoonmama:

    Lieve Mariënne
    We eten gezellig met je mee,wat leuk hè om dat allemaal te ontdekken, proeven en mee te maken! Als je weer thuis bent heb je weer nieuwe kook ideeën!
    Het fruit en de advocado's smaken vast een stuk lekkerder! Veel rijper.
    Liefs van ons!

  • 27 Mei 2014 - 08:15

    Cinda:

    Hi Mar,

    Wat leuk om je avonturen te lezen en daar ook nog beeld bij te krijgen via je foto's!
    Had eigenlijk ook niet anders verwacht dat jij het keukenprinsesje werd ;)
    Als je weer terug bent dan mag je voor ons je favoriete gerecht maken. Je eigen vlees slachten zit er nog niet in?
    Komt vanzelf wel joh, hihi..

    Ontzettend veel plezier nog. Liefs, ook van Ruby

  • 28 Mei 2014 - 22:02

    Jannie:

    Wat een belevenissen.
    En wat stoer dat jij steeds kookt in jullie appartementje. Zoals je het verteldt klinkt het heerlijk! Maar ja, met zoveel aandacht daaraan besteed, kan dat ook niet missen.
    Jij zelf lust volgens mij alles. Je ziet er goed en leuk gekleed uit, helemaal leuk die foto's.
    Veel plezier en succes maar weer,
    Groetjes van ons allemaal

  • 07 Juli 2014 - 17:23

    Reina:

    Wat leuk weer Marienne al je reisverslagen. .. we waren door onze vakantie in Thailand een beetje achter geraakt. Maar we zijn weer helemaal bij. :)
    En blij.... want binnenkort kunnen we African cookingclass gaan volgen in Utrecht bij ons nichtje! ;)P

    Wel heftig om het verhaal van de meisjes te lezen . Niet te geloven , dat er nog zo n taboe op ligt en de meisjes keihard uitgelachen worden. Jullie onderzoek is dus niet voor niets en zal er hopelijk toe leiden, dat er het een en ander zal gaan veranderen in de toekomst.
    Lieverd, wat ben je mooi bezig! Lekker doorgaan en nog een beetje genieten van je ... rust.. ;)

    En veel plezier met Edward binnenkort als jullie samen het land verder gaan verkennen.

    x tante Reina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marienne

Actief sinds 19 April 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 7202

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Kenia

Landen bezocht: